Sayfalar

Ne var ne yok?

 Ağustos 2017







İmrenme: Onun var, benim de olsun!

Bu istek, kişinin kendi hakkında da varlığı temenni etmesinden kaynaklanır; imrenme duygusunun belirtisidir ve çok masumânedir, çünkü yokluğa değil varlığa çağrıdır. Başkasında ve başkası için varolanın, kendisi için de varolmasını talep etmek hem meşru hem makbuldür; heves etmekse meşrûdur ve fakat makbul değildir. Temenni sahibinin en önce kendisi için liyakat temenni etmesi gerekir, yoksa imrenme kişinin kendisine zarar verir, her ne kadar başkasına zarar vermese de.

Varlık varolan içindir, salt insan için. İnsanlara gelince, her biri varlıktan değişik derecelerde pay alırlar. Bu nedenle her insan özü gereği her hakkı talep etme hakkına sahiptir, ancak kişiliği gereği değil.

Demek ki önce liyakat kesbetmeli, sonra liyakatın karşılığı istenmeli.

Eşitliğin kendiliğe, adaletin kişiliğe nispetle tahakkuk ettiğinden gafil olanların miktarı kuklaların miktarıncadır.

mantıksal özeti: var-var (+ +)

* * *

Kıskançlık: Benim var, onun niye olsun?

Bu cümlede dile gelen temenni doğrudan kıskançlık halinin ifadesi, çünkü temenni sahibi kendisi için ‘var’ olanın başkası için de ‘var’ olmasını istemiyor. Bir şeyi kendine hak görürken, onu başkasından esirgiyor. Kendisi için varlık, başkası için yokluk diliyor. Ben istiyorum ama o istemesin, diyen, istemenin kendisi için varlığını tasdik ederken, aynı isteği başkasından yadsımakla varlığı ondan esirgemiş olur.

Yağmurlu bir havada arabasıyla evine giden birinin yolda ıslanan insanları gördüğünde hissettiği tatmin duygusu, kıskançlık denilen halin sonucudur, çünkü adalet ve merhamet duygusundan yoksunluktur.

Yaşamlarını zor kazananların, aynı zorluğu çekmeyen en yakınlarına karşı bile bu tür duygular hissetmeleri ruhlarının iyice büzüşmesinden, hatta keçeleşmesinden kaynaklanır.

mantıksal özeti: var-yok (+ -)

* * *

Özgecilik: Benim var, onun da olsun!

Bu temenni cümlesi genellikle kıskanma ve esirgeme duygularına yenik düşmemiş ruhların tokluğuna delâlet eder. Cömertlik diyemiyoruz, çünkü cömertlik kendi malından mülkünden verenlere özgü bir hâldir. Örneğin aşevi önünde kuyruktayken kendi elindeki dolu tencerenin başkalarının elinde de olduğunu görünce nasıl bazı yoksulların gönlünü sevinç kaplarsa, varlığı paylaşmanın zevkine varmış olanların gönlü de kendilerinde ve kendileri için var olanın başkalarında ve başkaları için de var olmasından sevinç duyar. Burası kesin.

Ne ki bu hal her zaman lütuf ve ikram duygusunun yüceliğinden kaynaklanmaz; varsılların önemli bir kısmında görülen böylesi dışsal tokluklar, acıma duygusunun veya gelecek endişesinin biçim değiştirmiş hâlidir.

mantıksal özeti:  var-var (+ +)

* * *

Geniş yüreklilik: Benim yok, bari onun olsun!

Bu cümlede dile gelen temenni, kendisinde var olana istinaden başkaları için de varlık talebinde bulunmak değil, aksine kendisindeki yokluğa karşın, hatta yokluğun rağmına başkaları için varlık talebinde bulunmaktır. Tabiatıyla hasedin tam da zıddıdır. “Onun var ya, varsın benim olmasın!” demenin bir şeklidir. Rıza makamının meyvelerindendir, yemesini bilene aşk olsun!

mantıksal özeti: yok-var (- +)

* * *

Çekemezlik: Benim yok , onun da olmasın!

Bu cümlede dile gelen temenni biraz farklı, çünkü temenni sahibi kendisi için ‘yok’ olanın başkası için de ‘yok’ olmasını istiyor. İşte ressentiment (haset) dedikleri budur. Hasetçi kendisinin mahrum olduğu şeye bir başkasının sahip olmasını asla istemez, isteyemez, çünkü kendisi için yok olanın, başkası için var olmasına kesinlikle tahammül edemez.

Durum şimdi tersine dönmüştür, yağmurlu havada arabasıyla evine giden birini görünce, yolda ıslanan kişinin, arabalı zâtın da kendisi gibi ıslanmasını arzu etmesi haset duygusunun eseridir, çünkü yoklukta eşitlik arzusu, başkalarının sahip olduğu varlığın/varsıllığın nedenlerine yönelik eleştiriyle ilgili olmayıp aksine varlığın başkası için oluşuyla ilgilidir.

mantıksal özeti: yok-yok (- -)

* * *

Bencillik: Onun yok, yine de benim olsun!

Bu gerçekte hayırlı bir temenninin ifadesi değildir, azimli ve gayretli olmanın eseriyse hiç değildir. Dünya ehli arasında sıkça rastlanan hırs, ihtiras ve tamahın maskesidir. Cimriliğin yeğenidir. Siyasetçilerin ve tüccarların gıdasıdır. Güya ulaşılamaza ulaşmak sanılan yapaylığı zehridir. Ergenlerde rastlanılan bir tür uykudayken uyanıklık alâmetidir. Ne ki daima düşlenilen başka, ulaşılan çok daha başkadır.

mantıksal özeti: var-yok (+ -)

* * *

Olmuşluk: Onun yok, varsın benim de olmasın!

Bu sonuncu temenni açıklamasız kalmalı ama hiç değilse açıkta kalmamalı.

Varlık çeşmesinden payına düşenle yetinenler her ne kadar halk arasında yok görünüyor olsalar bile, hatıralarının, varlığın nârına da nûruna da rıza verenlerin gönüllerinde daima var oldukları unutulmamalı.

Bu makam, varlık ile yokluk arasındaki ayrımın silindiği hiçlik makamıdır.

Ne diyelim, talep edenlere selam olsun!

mantıksal özeti: yok-yok (- -)

* * *

Yaşam dediğin ne ki ey talip?
görünüşte
bir varmış bir yokmuş
hem varmış hem yokmuş
ammâ hakikatte

ne varmış, ne yokmuş.




*OT Dergi


Facebook

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder